HOD is al jarenlang een gerenommeerde speler in de wereld van leegstandbeheer. Maar wie zijn eigenlijk de mensen achter HOD? Hoog tijd om hen eens voor het voetlicht te brengen. We trappen af met onze directeur Freek Ossendrijver

Hoe is HOD ontstaan?

“HOD is begin jaren ’80 ontstaan in Groningen. Onze oprichter was op zoek naar woonruimte en zijn oog viel op een leegstaand pand. Hij heeft de makelaar benaderd of het niet een goed idee zou zijn als hij in dat pand zou gaan wonen om het zo te behoeden tegen alle risico’s van leegstand. De makelaar had hier wel oren naar en zo geschiedde. En daar bleef het niet bij. De makelaar vroeg of onze oprichter toevallig ook nog wat vrienden had die ook op een pand van hem wilden passen. Zo is het businessplan voor de Huis Oppas Dienst ontwikkeld en de rest is geschiedenis.”

Hoe heb jij jezelf ontwikkeld binnen het bedrijf?

“Ik ben in 1995 bij HOD komen werken als regiobeheerder. Na vier jaar vertrok de operationeel directeur en nam de financieel directeur de algehele leiding op zich. Ik werd toen gevraagd manager operationele zaken te worden om de dagelijkse zaken aan te sturen. Toen vervolgens ook de algemeen directeur een andere weg koos, ben ik gevraagd om zijn functie over te nemen. Ik houd me nu voornamelijk bezig met beleid: toekomstvisie, juridische zaken, wetgeving en kwaliteit. Zo vertegenwoordig ik HOD in de Vereniging Leegstandbeerders Nederland (VLBN) en zit ik in het College van Deskundigen bij het Keurmerk Leegstandbeheer (KLB).”

Wat zijn de belangrijkste waarden van HOD?

“Echt hele belangrijke waarden bij ons zijn integriteit, eerlijkheid, flexibiliteit, oplossingsgericht en met een open vizier zaken doen. Ik zeg altijd: ‘fouten maken mag, maar de kwaliteit van het bedrijf wordt afgemeten op de manier waarop je deze fout oplost en herstelt’.”

Wat is jouw missie?

“Mijn missie is om met HOD alle doelgroepen zo goed mogelijk te bedienen. Daarbij doel ik op onze opdrachtgevers en oppassers, maar zeker ook op onze werknemers. HOD is een ontzettend plezierig bedrijf om bij te werken en dat zie je terug in de inzet en betrokkenheid van al onze medewerkers.”

Wat is de belangrijkste doelstelling voor dit jaar?

“Heel belangrijk dit jaar is het verder optuigen en ontwikkelen van ons digitale managementinformatiesysteem. Hiermee kunnen we nog efficiënter werken. Dat levert voor alle stakeholders een win-winsituatie op.”

Is er een ontwikkeling die HOD kan helpen om verder te groeien?

“Ja, het klinkt wat vreemd, maar de coronacrisis is zo’n ontwikkeling. Deze crisis heeft met zich meegebracht dat veel werknemers meer thuis gaan werken. Dit kan gaan leiden tot veel meer structurele leegstand van kantoorgebouwen. Het zou natuurlijk mooi zijn als wij deze leegstand voor de eigenaren kunnen invullen. Maar daarnaast hebben we ook flink geïnvesteerd in onze sales afdeling en het schrijven van aanbestedingen. Ook daaruit kan groei ontstaan.”

In welk huidig project zie je een mooi voorbeeld van groei?

“We hebben recent een aanbesteding van woningcorporatie Mitros uit Utrecht gegund gekregen. We passen hier het woonconcept ‘Jong+Oud=Goud’ toe in de wijk Vreeswijk in Nieuwegein. Een ontzettend mooi verhuurproject waarbij gemotiveerde studenten en starters op de woningmarkt namens ons tijdelijk in de wijk gaan wonen en seniore huurders ondersteuning bieden in de vorm van sociale zorg en gezelschap. Hierdoor kunnen zij langer onafhankelijk zijn en gaan we eenzaamheid tegen. De studenten en starters worden ‘gekoppeld’ aan een seniore huurder op basis van gedeelde interesses. Zo kunnen ze bijvoorbeeld samen een museum bezoeken, koken, tuinieren, wandelen, muziek maken, met de computer werken en spelletjes doen. Het is echt een project met een grote maatschappelijk waarde en daar zijn we ontzettend trots op.”

Wat is de ambitie voor de toekomst van HOD?

“We streven er continu naar onze kwaliteit van dienstverlening op een hoog niveau te houden. Dat doen we door te investeren en innoveren. En dat altijd met een groot maatschappelijk gevoel.”